اینفوموشن چیست موشن اینفوگرافیک چیست و استفاده از آن چه اهمیتی دارد؟
اینفوگرافیک یا همان داده نمایی در حقیقت استفاده از هنر گرافیک و تصویر سازی به
منظور رساندن اطلاعات است. غالبا زمانی از اینفوگرافیک ها استفاده می کنیم که
توضیح ساده و سریع داده ها مد نظر ما باشد. با وجود تلاش های بسیار طراحان
اینفوگرافیک برای ساده کردن موضوع و رساندن مطلب از طریق تصویر سازی درست.
اینفوموشن چیست باز هم امکان دارد در برخی موارد بیننده قادر نباشد به طور کامل موضوع را درک کند
به همین منظور هنر پویا سازی تصاویر می تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. موشن
گرافیک استفاده از تکنولوژی ویدئو یا انیمیشن در جهت ایجاد توهم حرکت تصویر است.
تلفیق موشن گرافیک و اینفوگرافیک، موشن اینفوگرافیک را ایجاد خواهد کرد.
[caption id="attachment_543" align="alignnone" width="300"] اینفوموشن چیست[/caption]
اینفوموشن چیست به خاطر داشته باشید علاوه بر اینکه پویا نمایی اینفوگرافیک به رساندن اطلاعات به شیوه ی
موثر تر به بیننده کمک کننده خواهد بود، هنوز بسیاری از کسب و کارها از موشن اینفوگرافیک
استفاده نمی کنند و استفاده از آن موجب خاص بودن و تفاوت شما با سایرین خواهد شد و
برقراری شما با مخاطبین خود پیشرفته تر خواهد شد.
اینفوموشن چیست راه های بسیار و تکنولوژی های مختلفی برای ساخت موشن اینفوگرافیک وجود دارد، که
شاید بتوان گفت مناسب ترین آنها استفاده از نرم افزار هایی مانند Python ،فوتوشاپ,
ایلوستریتور, Chim era می باشد. یکی از محبوب ترین نمونه های داده نمایی متحرک
که ساخت آن نیز راحت تر است، نوع گیف-اینفوگرافیک است.
اینفوموشن چیست متحرک سازی تصاویر به صورت انیمیشنی که با نرم افزارهای گرافیکی بر اساس سناریو
خاص شما و سپس صدا گذاری توسط گوینده انجام می شود را موشن گرافیک میگویند.
موشن گرافیک Motion graphic
ویدئو موشن Video motion
استاپ موشن Stop motion
اینفو موشن Info motion
[caption id="attachment_544" align="alignnone" width="300"] اینفوموشن[/caption]
انتقال مفاهیم به سادگی و بهترین نحو
داشتن یک تیزر ویدیوئی تبلیغاتی
اثر گذاری سریع در مخاطب
ورود به بازاریابی ویدیوئی
بازدهی بالا در زمان کمتر
هزینه کمتر
اینفوموشن چیست ویدیوهایی که پیام و محتوا را بهصورت متحرک منتقل میکنند موشن هستند. واژه موشن
Motion در زبان فارسی پویا ترجمه میشود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد میگویند.
انتقال محتوا با این روش از مزیتهای بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه میتوان محتوا
را بهصورت تأثیرگذارتر و جذابتر در زمان کوتاهتری به مخاطب ارائه داد. موشن ها میتوانند
بهصورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وبسایتها و نرمافزارهایی که قابلیت
نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.
اینفوموشن چیست ویدیو رئال یا Video Real ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلمبرداری میشود
و اطلاعاتی را گزارش میدهد. در ویدئو رئالها از طرحهای گرافیکی استفاده خاصی نمیشود
و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.
موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است
که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود. عموماً در آنها
از تصاویر واقعی استفاده نمیشود و برای طراحی گرافیک آن از نرمافزارهای طراحی گرافیک
همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره میگیرند. ارائه محتوا بهصورت موشن گرافیک، به دلیل
وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.
اینفوموشن چیست اینفوگرافیک ویدئویی از مزایای بسیاری برخوردار است که از این جمله تبدیل یک اثر رسانه ای
ناموفق به یک کار تأثیرگذار و نیز بیان خبری روشن تر و مستقیم تر آن نسبت به دیگر انواع
اینفوگرافیک است. همچنین این نوع گرافیک از امکان تطبیق اطلاعات برای تولید پیوندها و
فعالیت اجتماعی بیشتر برخوردار است. در حال حاضر اینفوگرافیک ویدئویی یکی از استراتژی
بازاریابی دیجیتال بسیاری از سازمانها و برندهای بزرگ جهان است.
اینفوموشن چیست به طور کلی در تهیه هر نوع اینفوگرافیک، طی 4 مرحله تبیین، اطلاعات، طرح ریزی و اجرا
ضروری است که اینفوگرافیک ویدئویی نیز از آن مستثنی نیست. موفقیت در حوزه اینفوگرافیک
ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک مستلزم داشتن اطلاعات ارزشمند، داستان یا روایت مناسب
و رعایت اصل زیبایی شناسی است.
پس از طی مرحله اول که در آن هدف و موضوع، شیوه نمایش و قابلیتها، نرم افزارها،
اعضای تیم و ترکیب آنها و زمان در اختیار تعیین می شود، گام بعدی استفاده از اطلاعات
و طراحی اطلاعات است. اطمینان از صحت و اعتبار اطلاعات، پالایش دسته بندی و
خلاصه سازی آنها مربوط به همین گام است.
[caption id="attachment_545" align="alignnone" width="300"] طراحی اینفوموشن[/caption]
گام سوم ، طرح ریزی است. این مرحله از مراحل مهم در اینفوگرافیک ویدئویی است.
پیش از هرگونه تهیه ماکت یا اجرا باید مبتنی بر اطلاعات موجود، به برگزاری جلسه و
نشستهای تخصصی و... نیز تهیه فیلمنامه مناسب اقدام کرد. در این مرحله ، توجه
به نگاه و احساس حاکم بر کار ضروری چنانچه این ویدئو چند رسانه ای است باید برای
تک تک رسانه های مورد استفاده برنامه ریزی کرد و برای نحوه ورود و خروج و ایفای
نقش آنها در این ویدئو تصمیم گیری کرد.
اینفوموشن چیست براین اساس، پیش از ورود به مرحله اجرا انتخاب صداها و افکتها، نریشنها و... مبتنی بر
فیلمنامه ضروری است. در انتخاب صداها باید مشخص شود که از چه زبانها یا لهجه هایی
استفاده خواهد شد. عامل موثر بر همه این فعالیت ها، زمان در اختیار و نیز هزینه مورد
توافق در این میان است. زمان و بودجه بیشتر در نظر گرفته شده برای هر کار، بر کیفیت
آن اثر مثبت می گذارد.
اینفوموشن چیست اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آنها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا
استفاده میکنند. در واقع گرافیک و حرکت به گونهای استفاده میشود که بتوان از
تکنیکهای اصلی اینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.
اینفوموشن چیست مولف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان طی یادداشتی به تشریح چگونگی تولید یک
اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک پرداخته است. گرافیک خبری و اطلاع رسان
و نیز مترجم تخصصی کتاب گرافیک اطلاع رسان برهم کنشی، طی یادداشتی به تشریح
چگونگی تولید یک اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک پرداخته است که در ادامه می خوانید.
اینفوموشن چیست یکسالی است که انواع اینفوگرافیک به ویژه نوع ایستا و متحرک آن مورد توجه و استفاده
سازمانها و رسانه ها با اهدافی همچون افزایش میزان بازدیدهای خود در سایت، کانال
و... قرار گرفته است . توجه و استفاده ای که امید می رود مسیر منطقی را طی کند
و صرفاً به یک تب شبیه نباشد.
اینفوموشن چیست کلمه اینفوگرافیک مختصر information graphic و ترکیب دو کلمه information ( اطلاعات)
و graphic است. اینفوگرافیک به یاری اطلاعات و گرافیک و دانش بصری سازی اطلاعات
حاصل می شود. بسته به نوع اینفوگرافیکی که تولید می شود در این مسیر از روشها
و ابزارها و نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود.
اینفوموشن چیست به عنوان مثال در تولید اینفوگرافیکهای ایستا برخی نرم افزارها همچون ایلاستریتور،
فتوشاپ، اکسل و... راهگشاست. در تولید اینفوگرافیکهای ویدئویی (video infographic)
یا متحرک که این روزها در ایران (به طور نامناسب) به موشن گرافیک معروف شده می توان
از نرم افزارهایی همچون افترافکت بهره گرفت که یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی
بوده که از هماهنگی بالایی با نرم افزارهای Adobe Photoshop, Adobe Premiere و
Adobe Audition برخوردار است.
اینفوموشن چیست علت اینکه موشن گرافیک کلمه مناسبی نیست از این روست که موشن گرافیک هر
آن گرافیک متحرک را شامل می شود که خود مقوله ای وسیع است ولی اینفوگرافیک
که از کاربرد اطلاع رسان به ویژه با نگارش مطبوعاتی بهره می گیرد، یک حیطه تخصصی
در این میان است. براین اساس وقتی هدف از تولید یک اثر اینفوگرافیک با شیوه نمایش
متحرک است، کلمه مناسب تر اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک است.
اینفوموشن چیست مهمترین نکته در تهیه اینفوگرافیک بیش از هر چیز توجه به قابلیت تبدیل اطلاعات به
این نوع گرافیک است. بسیاری از اطلاعات توانایی تبدیل به هیچ نوع اینفوگرافیکی
را ندارند. براین اساس پیش از سفارش یا تلاش برای تهیه اینفوگرافیک باید مطمئن
شد که اطلاعات مدنظر قابلیت تبدیل به اینفوگرافیک را دارند. با توجه به هزینه بالاتری
که اینفوگرافیکهای ویدئویی یا موشن اینفوگرافیکها دارند باید از مشاوره لازم بهره گرفت
تا کسب اطمینان کرد که این اطلاعات به نوع ویدئویی امکان تبدیل دارند.
اینفوموشن چیست باید به خاطر سپرد که اینفوگرافیک ویدئویی جایگزین اینفوگرافیک ایستا نیست، بلکه
زمانی باید از آن استفاده کرد که تحقق اهداف مدنظر برای دسترسی بیشتر مخاطبان
به اطلاعات با اینفوگرافیک ایستا ممکن نیست. زمانی که تبدیل تمام اطلاعات اینفوگرافیک
به ویدئو به نظر غیرممکن است، بهتر است فقط بخشی از آن را پویانمایی شود.
اینفوموشن چیست قسمتی باید انتخاب شود که درک آن مشکلتر بوده یا از پیچیدگی برخوردار است.
همچنین از ویدئو می توان به عنوان مکمل اینفوگرافیک خود بهره گرفت.
اطلاعنگاشتها نمایشگران تصویری اطلاعات و دادهها هستند. شاید بتوان اطلاعنگاشتها
را قدیمیترین ابزار برقراری ارتباط بشر خواند. استفاده از اطلاعنگاشت باعث میشود
بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است
مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن
را به خاطر بسپارد.
اینفوگرافیک یا داسویر بیان دیداری چکیده یک موضوع یا مطلب به شکل عکس، نمودار،
اتصالات است و عدهای اینفوگرافیک را نوعی نقشه مفهومی میدانند که از این طریق
ارتباط بین مفاهیم به زبان سادهتر و به شکل بصری نمایش داده میشود.
اینفوگرافیک نگاره متن به شکل تصویر است.
در اکثر اوقات موارد استفاده از این نگارهها در جایگاههایی است که نیاز به توضیح ساده
یا سریع دادهها احساس گردد، برای مثال نقشهها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی
و روزنامهها از جمله کاربردهای آنها هستند. همچنین ریاضیدانان و متخصصان آمار و کامپیوتر
نیز از این ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده بهره میبرند.
یک اطلاعنگاشت کامل افزون بر اینکه در یک نگاه کلیات اصلی موضوع را به بیننده میرساند،
دربرگیرنده جزئیات کلیدی موضوع برای دریافت بیشتر هست.استفاده از اطلاعنگاشتها باعث
میشود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن
است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن
را به خاطر بسپارد.
همانند اینفوگرافیک، یک موشن اینفوگرافیک خوب باید خصوصیاتی همچون مختصر بودن،
قابل درک بودن و به رساندن اطلاعات به درستی را دار باشد. اگر این موارد را رعایت کنیم
قادر خواهیم بود تا در قالب طرح پویا خود اطلاعات را به درستی، با سرعت و به شیوه ای
قابل درک به مخاطب برسانیم.
از گرافیک آیکونی استفاده کنید
قبل از طراحی، داستان طرح خود را آماده کنید
تا جایی که ممکن است سعی کنید تا طرح ساده و قابل فهم باشد
در پاسخ به این پرسش نیز می توان گفت تفاوتی با اینفوگرافیک استاتیک وجود ندارد
و تمامی موضوعاتی که قابلیت ساخت اینفوگرافیک برای آنها وجود دارد می توان از
پویا نمایی در ساخت آن ها استفاده کرد. اما بهتر است موشن اینفوگرافیک برای
موضوعاتی استفاده شود که در آن ها حرکت وجود دارد به خصوص حرکت چرخه ای و مدور!
باید خاطر نشان کرد که داده نمایی پویا فقط به منظور متحرک جلوه دادن بخش های موجود
در تصویر استفاده نمی شود، بلکه به منظور نشان دادن حرکت در کلیت محتوا نیز به کار برده
می شود.در آخر باید گفت که موشن اینفوگرافیک ابزار بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط
موثر با بیننده به هدف رساندن اطلاعات می باشد.
ساخت داده نمایی پویا با کیفیت و جذابیت بالا می تواند به شما کمک کند تا برند و یا
کسب و کاری منحصر به فرد داشته باشید که از به روز ترین و خلاق ترین شیوه ها
برای رساندن داده ها و برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده می کند.
اینفوگرافیک (Infographic) ، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنای اطلاعات
و گرافیک (Graphic) است و به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا
هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر
آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه شود و هدف آن ساده سازی فهم اطلاعات پیچیده
و یا جذاب نمودن ارائه اطلاعات باشد.
از اینفوگرافیک برای رسیدن به مقاصد گوناگونی همچون اطلاع رسانی، افزایش سرعت
انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای
کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع،
نقشه ها و مسیریابی، مجتمع نمودن چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر به کار می رود.
پس از این توضیحات اولیه لازم است بدانیم که برای تولید یک اینفوگرافیک جذاب در راستای
استراتژی های محتوا یا Content Strategy، و در نتیجه رشد کسب و کار و رونق و توسعه
دادن به فعالیت های بازاریابی، چه اقداماتی باید انجام داد.
برای این امر شما نیاز به انجام چهار اقدام پایه ای دارید. البته هرکدام از این بخش ها دارای
جزئیاتی هم هستند و مثلا تهیه گرافیک یک اینفوگرافیک که کار تخصصی یک گرافیست یا
تصویرگر است، خود مراحل خاصی را می طلبد، ولی چهار بخش اصلی برای استفاده موثر
مهمترین هدف ایجاد و توزیع اینفوگرافیک، ارائه بهتر محتوا و بالابردن ترافیک بازدیدکنندگان
است. اما چگونه اینفوگرافیک تولید کنیم؟ برای انتخاب موضوع اینفوگرافیکی که با استقبال
روبرو شود و برای شما مخاطب جذب کند.
توصیه می کنیم برای این کار جلسه طوفان فکری با همکارانتان برگزار کنید. اینفوگرافیک هایی
با موضوعات خیلی تخصصی و جزیی شده در مورد یک بعد از یک مساله خاص ، شانس شما
را برای ارتباط با مخاطب کاهش می دهند. مثلا تهیه یک اینفوگرافیک با موضوع میزان استفاده
از شیر پر چرب در ساعات اولیه صبح در مدارس ابتدایی، حتی اگر جذاب باشد، مخاطب زیادی نخواهد داشت.
برای تهیه یک اینفوگرافیک جذاب لازم نیست مطلب خیلی جدیدی را ارایه کنید. از آنجایی
که اینفوگرافیک، حجم زیادی از اطلاعات را با تصویر به مخاطب عرضه می کند، می توانید
از این خاصیت اینفوگرافیک کمک گرفته و یک مساله پیچیده یا حتی بغرنج را ساده کنید
و به گونه ای به مخاطب عرضه کنید که به سادگی آن را درک کند. برای مثال می توانید
یک فرآیند طولانی، یک مساله و راه حل آن، روش های اجرایی و … را با کمک اینفوگرافی،
ساده سازی و عرضه کنید.
ببینید عموم (یا مخاطبان هدف شما) در مورد چه مطلبی صحبت می کنند. چه پدیده هایی
در حال رشد و فراگیر شدن در بازار هدف شماست؟ در مورد آنها تحقیق کنید و اینفوگرافیک
بسازید. رسانه های اجتماعی بهترین ابزار برای فهمیدن روندهای بازار هدف شما و استخراج
آنهاست. برای مثال، روند ایجاد و افزایش استرس در کسب و کار می تواند موضوع یک
اینفوگرافیک جالب باشد. در این حالت، لازم نیست راهکار ارائه کنید، فقط روندها را نمایش دهید.
برای درک بهتر تعریف اینفوگرافی بهتر است که در ابتدا نگاهی به ریشه این کلمه داشته باشیم.
کلمه اینفوگرافیک (Infographic) در واقع از ترکیبی از دو کلمه information (به معنی اطلاعات)
و graphic به وجود آمده است. لذا به زبان ساده، اینفوگرافی یک محتوای گرافیکی است که با
هدف هضم و درک راحتتر و بهتر اطلاعات طراحی و تنظیم میشود.
در اینفوگرافی از کمترین مقدار متن استفاده میشود و درعینحال، این پتانسیل را دارد
که بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای نمایش دادهها، توضیح مفاهیم، سادهسازی پیچیدگیها،
ترسیم روابط، نمایش روندها و ارائه آمار و ارقام مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
استفاده از تصاویر و آیتمهای گرافیکی جذاب در اینفوگرافی باعث میشود که درک ایدههای
انتزاعی آسانتر شود؛ در واقع، یکی از دلایل عمده محبوبیت این نوع از محتوا در بازاریابی
و آموزش دقیقاً همین موضوع است. اینفوگرافی با ایجاد یک قالب فشرده و قابل به
اشتراکگذاری، انتقال اطلاعات را تسهیل و کارآمدتر میکند.
شاید تصور کنید که اینفوگرافی یکی از مدرنترین انواع محتواست، اما در حقیقت ابزارهای
ارتباط نوشتاری انسانهای اولیه و زبانهای تصویری و همچنین دیوارنگارههای هک شده بر
دیواره غارها نیز به نوعی اینفوگرافی محسوب میشوند. در دهه 1920 میلادی آمارهای
تصویری موسوم به ایزوتایپ بهعنوان اجداد اینفوگرافیکهای امروزی پا به عرصه وجود گذاشتند.
از آن زمان با معرفی رایانه و اینترنت، تنها کاربرد و کارکرد آنها گستردگی بیشتری پیدا کرده است.